Bij Ducati draait dit seizoen alles om prestige
1/5
Foto door: Gold and Goose / LAT Images
Voor het eerst sinds 2007 was Ducati succesvol op het thuiscircuit in Misano. Andrea Dovizioso won op een Lorenzo-achtige manier door een moordend tempo te rijden waardoor de achtervolgers in de fout gingen of zich gewonnen gaven en genoegen namen met de tweede plaats. In het geval van Jorge Lorenzo gebeurde het eerste, Marquez - met de wetenschap dat hij een riante voorsprong van 67 punten in het kampioenschap heeft - deed vervolgens het tweede. De Ducati is in 2018 niet alleen de beste MotoGP-machine op de grid, Andrea Dovizioso stak zondag met kop en schouders boven het veld uit. En dat kwam toch wel onverwacht nadat Lorenzo en Marquez aanvankelijk sterker leken.
Na afloop van de race liet Dovizioso zich lovend uit over de prestaties en het harde werk van Ducati, maar tussen de regels door was hij ook verbaasd over het feit dat Lorenzo hem niet bij kon benen. In de persconferentie na afloop zei Dovizioso dat het belangrijk was om “in deze fase van het kampioenschap te winnen op een circuit dat normaal gezien het beste past bij Jorge”. DesmoDovi lijkt zich, hoewel er heel veel kan gebeuren in de resterende zes races van dit seizoen, allang neergelegd te hebben bij een nieuwe wereldtitel van Marquez en wil Lorenzo ook in 2018 de baas blijven. Zeker met de wetenschap dat 'Gorgeous George' inmiddels wel overweg kan met de Ducati.
Pedrosa zoekt naar manieren om afscheidstournee glans te geven
2/5
Foto door: Gold and Goose / LAT Images
Het is wel duidelijk dat Cal Crutchlow na Marc Marquez de beste Honda-coureur op de MotoGP-grid is in 2018. Crutchlow kreeg door de valpartij van Lorenzo opnieuw een podium in de schoot geworpen, maar voor het eerst in lange tijd deed ook Dani Pedrosa weer aardig mee. De coureur werd afgelopen zondag zesde, zijn beste resultaat sinds Barcelona. Hoewel hij zich verbaasde over de grootte van het gat met Ducati, hoopt hij in zijn laatste races voor Honda toch nog iets te bereiken en zijn afscheidstournee glans te geven. De eerste kans daarvoor komt volgende week in Aragon waar hij een jaar geleden nog tweede werd achter teamgenoot Marquez en de Spanjaard altijd sterk voor de dag komt.
Rossi kan niet extra’s brengen met deze Yamaha (ook niet op Misano)
3/5
Foto door: Gold and Goose / LAT Images
Er is nog geen zicht op een oplossing bij Yamaha en ondertussen wordt de druk op de schouders van de technische mannen steeds groter. Zij zijn naarstig op zoek naar een oplossing waarmee het dramatische seizoen van Valentino Rossi en Maverick Viñales gered kan worden. Het merk uit Hamamatsu heeft inmiddels 22 races niet gewonnen op het hoogste niveau en is daarmee bezig aan de langste reeks zonder overwinningen sinds de jaren '90.
Waar Rossi zaterdag na de kwalificatie nog sprak van het vinden van enkele tienden, bleek het verschil zondag in werkelijkheid levensgroot. Het was zelfs zo extreem dat de snelste rondetijd van Rossi, een 1.33.6, niet eens in de buurt kwam van de langzaamste ronde van Dovizioso, die de gehele race een tempo reed van 1.33-laag met uitschieters naar 1.32’ers als dat nodig was.
Het is voor Rossi en Yamaha zaak om het seizoen uit te zingen en terug te gaan naar de tekentafel waar ongetwijfeld diep nagedacht moet worden over hoe het merk uit het slop kan komen. Als Rossi op zondag in zijn eigen thuisrace niet extra’s kan brengen, is het duidelijk dat er echt iets niet klopt.
Er is werk aan de winkel voor Aprilia
4/5
Foto door: Gold and Goose / LAT Images
Een andere fabrikant die in de problemen verkeert, is Aprilia. De renstal uit Noale deed vorig seizoen regelmatig mee om top-tien klasseringen, maar is dit seizoen gewoon niet competitief genoeg. Het was niet realistisch om te verwachten dat Aprilia dit seizoen mee zou doen om de knikkers tegen de gevestigde namen Honda, Ducati en Yamaha, maar de terugval in betrouwbaarheid en prestaties is wel erg extreem. Scott Redding, die na dit seizoen plaats moet maken voor Andrea Iannone, vond zichzelf een gevaar op het circuit van Misano nadat hij zich eerder al flink kritisch uitliet over zijn werkgever.
De immer positieve Aleix Espargaro, die eerder dit seizoen nog flinke beloftes kreeg van Aprilia-baas Romano Albesiano, maakte na afloop van de race op zondag een verslagen indruk. “Ik heb mijn best gedaan, maar ik ben fysiek helemaal op. Het was heel moeilijk om de motor door de bochten heen te krijgen, ik heb alles gedaan wat ik kon, maar ik kon niets meer doen. Ik probeer positief te blijven, maar dat is niet eenvoudig en er is niets te beginnen als we geen hulp krijgen van Aprilia.”
Het merk moet er alles aan doen om het pakket voor 2019 weer op orde te krijgen en hoopt daarbij hulp te krijgen van Bradley Smith, de KTM-rijder die na de huidige jaargang bij Aprilia aan de slag gaat als testrijder. Er moet hard gewerkt worden om de zaken op orde te krijgen voor de komst van Iannone, op pure snelheid een van de snelste coureurs in de MotoGP maar ook een rijder met een explosief karakter.
Romano Fenati hoort niet in de WK-paddock thuis
5/5
Foto door: Gold and Goose / LAT Images
Het was een geweldig motorsportweekend voor de Italiaanse fans. In de drie WK-races stonden drie Italianen op de hoogste trede van het podium met Lorenzo Dalla Porta, Francesco Bagnaia en Andrea Dovizioso. Toch was er een andere Italiaan die de voorpagina’s haalde: Romano Fenati. Het incident waarbij hij op topsnelheid naar de remhendel van Stefano Manzi greep, ging de hele wereld over en de 22-jarige rijder heeft de gevolgen daarvan inmiddels ondervonden.
Kort nadat zijn huidige contract verscheurd werd, ging ook zijn deal voor 2019 bij de Italiaanse renstal MV Augusta door de shredder. Het kan niet anders dan gezegd worden dat Fenati met dergelijke acties niet thuishoort in de WK-paddock. De coureur heeft aangekondigd voorlopig een stap terug te doen – en te werken in de ijzerwarenwinkel van zijn opa – maar of hij ooit nog de kans krijgt op een terugkeer?
Bagikan Berita Ini
0 Response to "Analyse: Vijf conclusies na de MotoGP Grand Prix van San Marino"
Post a Comment